30 oktober 2016

Onze trip: Londen

Anderhalf week geleden alweer vertrokken Anouk en ik voor een dag naar Londen. We hadden dit hier en daar al een beetje aangekondigd, maar toen hadden we nog niet geboekt. Zoals jullie weten houd ik ontzettend van reizen en is Londen mijn favoriete plek op aarde en daarom wil ik heel graag deze reis met jullie delen.

Op woensdag 19 oktober begon het avontuur. Anouk was nog nooit zonder volwassene naar het buitenland geweest en ook nog nooit in Londen geweest. Ikzelf ben een half jaar geleden voor het eerst met vriendinnen naar het buitenland geweest en ben voor een jaar geleden al een keer naar Londen geweest. We hadden er allebei heel veel zin in, maar keken wel op tegen de busreis. We gingen namelijk om 23:00 weg op onze opstapplaats om vervolgens naar Duinkerk, Frankrijk te rijden. Hier gingen we met de bus op de boot om hierna vanuit Dover naar Londen te rijden. Op donderdag 20 oktober kwamen we rond 10 uur lokale tijd aan. Onze energie kwam op dat moment vooral van de adrenaline, want veel slaap hadden we niet gehad.

Vol goede moed begonnen we aan onze tocht door Londen. Ik had zelf een aantal dingen waar ik naartoe wou en waarvan ik dacht dat Anouk ze echt moest zien. We begonnen bij de standaard bezienswaardigheden: Big Ben, London Eye en House of Parliament. Hier hebben we vooral foto's gemaakt en even laten bezinken waar we waren.

Vervolgens liepen we naar het eerste beste metrostation dat we konden vinden en kochten onze dagtickets voor de metro in Londen. Het eerste station: Oxford Street, de winkelstraat van Londen. Wij houden allebei natuurlijk van winkelen en dan vooral beautyspullen, dus de Boots en de Superdrug hebben we zeker niet overgeslagen. Daarnaast zijn we natuurlijk ook heel snel even de Primark ingelopen en hebben we nog wat andere winkeltjes bekeken.

Toen we de heel Oxford Street van top tot teen hadden bekeken namen we de metro naar Camden Town, mijn persoonlijke favoriete plekje in Londen. Camden Town is een wijk waar je allemaal foodstands en marktkraampjes kunt vinden. Als je het metrostation uitloopt is er nog niet zoveel te zien, maar als je richting Camden Lock loopt kom je op de marktjes. Eigenlijk alles wat je zou willen hebben, kun je vinden op Camden en daarnaast ziet het er ook gewoon bijzonder uit. Als je ooit in Londen bent, ga naar Camden Town, want echt je kijkt je ogen uit!

Om even bij te komen en rustig onze lunch te kunnen eten, zijn we vertrokken naar Hyde Park, een prachtig park in het westen van Londen. Het is ontzettend groot en vol met eekhoorntjes en duiven. We zijn daar even lekker een paar keer op een bankje gaan zitten om te genieten van het uitzicht, te kijken naar mensen die voorbij liepen en om even te rusten. Wel even een tip: kijk van te voren hoeveel tijd je hebt en waar je heen wilt wandelen, want zo'n park is groter dan je denkt, haha.

Rond half 5 waren we eigenlijk al redelijk kapot en hadden we ook al trek en besloten we om wat te gaan eten. Energie ontbrak om een leuk restaurantje op te zoeken en dus zijn we naar een plek gegaan waarvan we wisten dat we niet te lang hoefden te lopen: Mc Donalds... Eigenlijk heel erg aangezien je zo ontzettend lekker kunt eten in Londen, maar we waren echt kapot. We hebben daar waarschijnlijk ook een uur gezeten.

Het begon al donker te worden en we hadden van te voren al bedacht dat we sowieso de Big Ben en de Londen Eye in het donker wilden zien, aangezien ze dan mooi verlicht zijn. We namen de metro en op het station waar we moesten overstappen hebben we zeker zo'n 20 minuten gezeten, gewoon om even bij te komen (ja alweer, haha) en om even mensen te kijken, want dan blijft leuk. Uiteindelijk nog even een stukje gelopen bij de Big Ben en de Londen Eye om vervolgens te besluiten dat we toch nog iets moeten doen met onze laatste uurtjes nu we in Londen waren.

Dus we pakten weer de metro en dit keer gingen we naar Harrods, een enorm (duur) warenhuis met alles wat je maar kunt bedenken. We hadden verwacht dat we ons daar nog wel een beetje konden vermaken, maar om eerlijk te zijn was het meer een 'grappig om gezien te hebben, maar nooit meer' dan een ' wauw, hier wil ik nog een keer heen'.

We waren uitgekeken en ontzettend moe. Onze benen deden pijn van het lopen en onze ogen vielen bijna dicht door het slaapgebrek. We zijn terug gelopen naar de plaats waar we met de bus om 21:15 zouden worden opgehaald en hebben daar gewacht tot onze bus kwam. Na (verrassend) veel slapen, lange paspoortcontroles en een lange nacht in ongemakkelijke busstoelen, waren we eindelijk om 11 uur thuis en zijn we beide gelijk in bed gedoken om nog zo lang mogelijk te slapen, want om half 4 in de middag moesten we weer oppassen, haha.

Ik houd ontzettend van Londen en ik denk niet dat dat ooit zal weggaan, maar ik moet toegeven dat dit een hele vermoeiende en zware trip was. Wij kunnen allebei slecht slapen in de bus en er was niet veel energie meer over halverwege de dag. Ik denk dat we de volgende keer dat we naar Londen gaan maar iets langer sparen om bijvoorbeeld een vliegtuig of een bootovertocht vanuit Nederland met kamer te boeken zodat we ook echt energie hebben om te genieten van Londen zoals dat hoort bij zo'n mooie stad.