29 januari 2017

10 Gezonde traktaties

Vandaag is weer zo'n dag, zo'n dag dat ik niet weet wat ik voor artikel ga maken en ik alleen maar in mijn hoofd bezig ben met hoe ik mijn afscheid week ga houden op stage. Ineens had ik een idee in mijn hoofd, want bij afscheid hoort natuurlijk wel een traktatie en omdat ik stage loop op een kinderdagverblijf moet ik natuurlijk wel een traktatie hebben die pedagogisch verantwoord is (gezond dus). Daarom laat ik jullie vandaag 10 gezonde traktaties zien die erg makkelijk te maken zijn.

1. Watermeloen pizza.
Deze watermeloen pizza is makkelijk te maken, je hebt alleen maar een watermeloen nodig die je in een dunne plak snijd en in een pizzastuk. Dan pak je wat verschillende soorten stukken fruit en die leg je erop en dan is je watermeloen pizza klaar. Elk kind kan dan een watermeloen pizzastuk pakken.

2. Nijntje rijstwafel.
Wat heb je nodig? Rijstwafels, plastic folie, zwarte stift, Nijntje oren, wit rondje die even groot is als de rijstwafel, plakband en eventueel een pen. Je verpakt de rijstwafel in plastic folie en dan plak je met een plakbandje de oren vast aan het witte rondje. Dan maak je het rondje met de oren vast aan de rijstwafel met plakband. Je tekent op de voorkant ogen en het snuitje van Nijntje met de zwarte stift en dan kun je nog iets leuks op het witte rondje zetten met een pen.

3. Fruitslakken en rupsen.
De foto zegt eigenlijk al meer dan genoeg, snij de komkommer in de lengte door. Smeer wat pindakaas erop en gebruik ronde fruitsoorten of snijd rond fruit in dunne ronde plakjes en zet het op de pindakaas. Gebruik een ander kleur voor het hoofd en gebruik dan je fantasie hoe je leuke ogen maakt. Dan zijn je fruitslakjes en rupsjes af!

4. Rozijnen horloges.
Samen met een andere stagiaire hebben wij dit gemaakt voor de kinderen als traktatie. Wat heb je nodig? Rozijnendoosjes, klokjes, inpakpapier, strookjes met tekst erop, lijm of plakband. Pak de doosjes met rozijntjes in met inpakpapier, plak dan het klokje op het ingepakte rozijnendoosje. Als het klokje erop zit hoef je alleen nog maar het strookje met tekst op het rozijnendoosje te plakken en dan kun je elk kind een leuk horloge geven. Wij hebben op het strookje staan: 'Het is tijd om te gaan.... Dikke kus Anouk en Melissa'.

5. Appel- druiven krabben.
Gebruik groene appels en snijd die in partjes, maak de 2 partjes vast met een satéprikker. Snijd wat druiven in de lengte door en maak die ook vast aan de appel met saté prikkers, dit zijn de voeten. Dan maak je 2 andere druiven ook vast aan de appel met saté prikkers, dit zijn de handen. Daarna maak je nog 2 druiven vast met saté prikkers, dit zijn de ogen. Dan smeer je wat pindakaas of iets anders en dat maakt de ogen af en dan heb je een leuke krab als traktatie!

 
6. Ontbijtkoek- fruit spiesjes.
(Sorry voor de wazige foto)
Snij wat ontbijtkoek in vierkante stukjes, en snij ook wat fruit in stukjes. Dit spies je op een satéprikker en dan is je traktatie al af, zo makkelijk kun je het maken.

7. Mandarijn cupcake.
Wat heb je nodig voor deze leuke cupcake? Mandarijntjes, cupcakevormpjes, druiven, koekje die precies op de onderkant past.  Leg een koekje op de bodem van het cupcakevormpje neer, schil daarna een mandarijntje en leg de mandarijnen stukjes netjes neer in het vormpje. Als laatste leg je een druif in het midden van het vormpje en klaar is je super leuke mandarijnen cupcake!

8. Fruitschelpjes.
Neem een ijshoorntje en vul deze met stukjes fruit. Dan heb je een super leuke, gezonde en makkelijke traktatie!

9. Fruit- poffertjes spiesjes.
Snij wat fruit in stukjes, spies een stukje fruit op de satéprikker en daarna een poffertje. Dan pak je weer een stukje fruit en spies je die op de satéprikker en zo ga je verder totdat de hele satéprikker gevuld is met stukjes fruit en poffertjes.

10. Bakjes met druiven.
Vul wat doorzichtige bakjes met druiven, snijd daarna een plakje banaan en gebruik dat als oog. Doe daarna de deksel op het doorzichtige bakje en zet wat stipjes op de buitenkant van het doorzichtige bakje met een zwarte stift, nu kun je zien dat het ogen worden. Maak daarna een mond met een zwarte stift en klaar zijn je bakjes met druiven.

Dit waren dan de 10 gezonde traktaties, die eigenlijk allemaal super makkelijk te maken zijn. Zoals in het artikel staat ga ik samen met de andere stagiaire de horloges geven aan de kinderen. Ook hebben we groepscadeautjes voor de groepen. Ik ga de laatste week echt heel erg genieten van mijn stageweek, want daarna moet ik weer een half jaar naar school 
:(. Ik heb zo'n leuke stageperiode gehad en heb echt onwijs veel geleerd en ik kan er zoveel over vertellen, maar misschien zijn jullie daar allemaal wel niet eens in geïnteresseerd, daarom schrijf ik er niet echt over. 

Ik wens jullie nog een heel fijn weekend en bedankt voor het lezen, hopelijk hebben jullie hier iets aan gehad. Een fijne zondag nog!

x Anouk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten