22 januari 2017

Een bullet journal starten

Als mensen mij vragen wat ik altijd nog een keer zou willen doen, maar waar ik nooit aan toe kom, dan zeg ik vaak dat ik een bullet journal wil maken. Al jaren verzamel ik kaarten, tickets, bonnetjes, foto's, plattegronden en nog veel meer als ik ga reizen of dagjes weg ga, omdat het herinneringen in me op haalt als ik ze weer zie. Ik wilde hier altijd al iets mee doen, maar wist niet zo goed wat, tot ik een aantal jaar terug het concept van een bullet journal tegen kwam...

Voor wie het concept van een bullet journal niet kent, zal ik het nog even uitleggen. Een bullet journal is een boekje dat je bijhoudt waarin je van alles kwijt kunt. Het verschil met een normaal notitieboekje is dat je elke pagina er als een soort van schilderijtje uit laat zien. Dit kun je op 1000 verschillende manieren doen en dat vind ik het leuke eraan: er zijn geen regels en je kunt het dus zo invullen zoals je zelf wilt, wat het heel persoonlijk maakt. Ik ben vorige week begonnen met het maken van mijn bullet journal en ik laat jullie in dit artikel zien hoe ik dat heb aangepakt.

In een bullet journal kun je ontzettend veel dingen kwijt, maar er is één ding dat eigenlijk in alle bullet journals terug komt en dat is iets van een planning. Veel bullet journals zijn ingedeeld in maanden met daarin de dagen, als een soort van agenda. De invulling daarvan , is dan weer aan jou. Wat ik heb gedaan is het volgende: ik maak voor elke maand een soort van voorpagina. Voor deze maand, januari, heb ik een foto met een quote opgeplakt en daaromheen mijn lay-out gemaakt. Ik heb dit opgevuld met een kalenderoverzicht van januari, een motiverend stukje tekst voor het nieuwe jaar, mijn goals van januari en een overzicht van mijn januari to-do lijstje. 

Vervolgens heb ik op de volgende bladzijde een de datum van die dag en de naam van de dag geschreven. En op dit punt kan ik alles doen waar ik die dag zin in heb. Sommige mensen maken hier een to-do lijstje voor die bepaalde dag, een planning voor die dag of gebruiken het als een soort van dagboek. Wat ik zelf doe is dat ik kijk waar in die dag zin in heb: ik schrijf een stuk tekst, schets of teken iets, maak een planning of to-do lijstje voor de dag, oefen op mijn kalligrafie, plak een leuke foto waarbij ik iets vertel, maak een lijstje met dingen die ik leuk vind of nog wil doen enz. Je kan het zo gek niet bedenken of je kunt het doen/maken op die pagina. 


Iets was ik ook in mijn bullet journal heb gemaakt zijn aparte tabbladen voor categorieën die ik graag apart wil hebben. Tot nu toe heb ik alleen de categorie 'reizen' en daarin heb ik foto's, kaartjes, stukjes plattegrond, bonnetjes etc. geplakt uit een bepaald land of een bepaalde plaats. Ook met die categorieën kan je doen wat je wilt: je kunt er allemaal foto's in plakken, leuke momenten opschrijven, quotes opschrijven, lijstjes bijhouden... wat jij maar wilt! Zoek vooral op internet naar voorbeelden.

Ik vind het leuk dat je elke dag de vrijheid hebt om het te gebruiken zoals je wilt. Want ik heb niet altijd een to-do lijstje, ik heb niet altijd iets om over te schrijven of ik heb niet altijd tijd voor kalligrafie en op deze manier kun je iets doen waar je op die moment tijd voor hebt, zin in hebt of wat op dat moment nuttig is. Daarnaast kun je ook je vaardigheden verbeteren op het gebied van bijvoorbeeld tekenen, schrijven, fotografie, plannen enz. aangezien je dus elke dag iets anders kunt oefenen.

Je hoeft het natuurlijk niet gelijk perfect te doen. Als ik kijk naar mijn eerste bladzijde en die vergelijk met de bladzijde die ik als laatst heb gemaakt, dan zie ik enorme verbeteringen. Je leert zo ook wat je zelf mooi vind en wat werkt of juist niet. In het begin vond ik dit best lastig, omdat ik graag wilde dat het er mooi uitzag zoals ik dat had geplant, maar nu zie ik juist de verbeteringen en dat is erg leuk. 

Als laatste lijkt het me super leuk om dit later terug te lezen en dan weer te zien waar ik op dat moment mee bezig was. Ook kan ik dan zien of ik nog steeds iets doe met de hobby's die ik nu heb of dat ik misschien iets heel lang niet meer heb gedaan en het weer eens moet oppakken. En natuurlijk is het gewoon leuk om te zien wat voor een dingen ik allemaal opschreef toen ik 18 was.

Nog een paar tips voor mensen die ook graag een bullet journal willen beginnen:
- Zorg dat je goed nadenkt over wat voor een lay-out je graag wilt: minimalistisch of juist met heel veel kleur en hoe ga je dit aankleden.
- Wil je graag foto's in je bullet journal, zoek dan foto's op, plak ze in een word bestand en print ze uit op fotopapier. Zorg er wel voor dat je de foto's klein maakt, want ze nemen meer ruimte in beslag dan je denkt.
- Je hebt niet veel spullen nodig voor een bullet journal. Vrijwel elk notitieboekje of schriftje is geschikt en iedereen heeft wel een pen in huis. Je kunt natuurlijk allemaal materiaal kopen als je het heel uitgebreid wilt maken, maar het is niet persee nodig.
- Doe vooral wat jij leuk vind om te doen. Je hoeft niet mijn ideeën of de ideeën van anderen over te nemen. Als je zelf nou een leuk idee hebt, doe dat dan! Bullet journaling is vooral heel leuk en vermakelijk en het is iets wat je doet als een hobby, niet als verplichting.

Ik kan nog heel veel leren en verbeteren aan mijn bullet journal, maar ik vind het ontzettend leuk om te doen. Ik heb er heel veel plezier in om alles samen te stellen en om ideeën te bedenken. Ik kan uren zoeken op Pinterest naar leuke decoraties of lay-outs en wil alles gelijk uit proberen. Ook kan ik er mijn ei in kwijt en vind ik heel fijn om creatief bezig te zijn of juist mijn emoties uit te schrijven. 

Als je nog ideeën hebt voor in mijn bullet journal of als je zelf ook een bullet journal wilt maken, laat het me dan weten en ik hoop dat je misschien wat hebt gehad aan mijn artikel, of het nou voor inspiratie of voor vermaak is.

-xx- Lotte

Geen opmerkingen:

Een reactie posten