26 maart 2017

Persoonlijke update #5: stageweek & lentekriebels

Het is weer zover: ik had weer eens zin om een persoonlijke update te schrijven en alles wat er de laatste tijd is gebeurt met jullie te delen. Ik had deze week namelijk een volle agenda met veel stress en gedoe, maar ook wel leuke en mooie momenten. Ik neem jullie mee in mijn week en andere dingen die de laatste weken zijn gebeurd.
 
Het begon allemaal, zoals Kabouter Plop altijd zei, deze week met mijn stageweek. Ik keek er naar uit, maar ook tegenop. Een hele week voor de klas staan, lessen geven en leuke dingen doen met de leerlingen, maakte mij blij en lieten mij naar deze week uitkijken, maar ook wist ik dat het veel tijd in beslag zou nemen: vroeg opstaan, lessen voorbereiden, spullen uitzoeken en meenemen, veel lange dagen en weinig vrije tijd.

En ik kreeg gelijk. Elke dag ging ik om 6 uur mijn bed uit om me klaar te maken en richting stage te vertrekken. Vaak bepakt en bezakt kwam ik daar aan en begon mijn dag. Ik legde alles klaar voor mijn lessen en op maandag moest ik ook een ontdekhoek opzetten waar ik die week elke dag met een groepje leerlingen aan zou gaan werken. Ik waggelde vervolgens half slapend naar de docentenkamer om nog even te genieten van de stilte voor de storm. 

Als de leerlingen binnen kwamen, merkte ik dat ondanks de moeheid (die vooral aan het einde van de week voelbaar was) ik zo blij en vrolijk werd van de kinderen. Ik kreeg gelijk een lach op mijn gezicht en voelde me op mijn plek. De dag ging voorbij en elke dag was erg wisselend. Er waren momenten waarop ik me groen en geel ergerde aan een bepaalde leerling, maar er waren ook momenten waarop het lesgeven en het in de klas zijn me intens gelukkig maakte. Gelukkig overheerste dat laatste gevoel aan het einde van de dag sterk. 


Als de leerlingen naar huis vertrokken, begon ik met het opruimen en het nakijken. Twee dingen die me tot nu toe nog niet verveeld hebben. Ik houd van opruimen, zoals jullie wel weten, en het nakijken ben ik gek genoeg ook nog niet zat. Ik vind het vooral leuk om de lessen na te kijken die ik zelf heb gegeven en zo kan ik ook controleren hoe goed iedereen het heeft meegekregen.

Rond een uur of half 5/5 uur was ik meestal klaar en ging ik naar huis. Daar eenmaal aangekomen ging ik eten en bereide ik mijn lessen voor de rest van de week voor. Met mijn mentoren heb ik afgesproken dat ik mijn lesvoorbereidingen twee dagen van tevoren zou inleveren. Dus vooral de eerste dagen had ik het hier erg druk mee. Ik was vaak bezig tot 10 uur in de avond waardoor ik pas om half 11 in bed lag. Dit komt doordat het voorbereiden van lessen in het eerste jaar van de Pabo heel uitgebreid moet. Moe maar voldaan ging ik dan naar bed en de volgende dag begon eigenlijk hetzelfde.

Het klinkt misschien heel negatief hoe ik het heb verwoord hierboven, maar zo heb ik het niet ervaren. Ik ben een beginnend student en heb nog ontzettend veel te leren. Zo'n stageweek is daardoor heel intensief en vermoeiend. Het voorbereiden en uitvoeren van je lessen is op dat moment gewoon een fulltime baan. Ondanks dat heb ik er erg van genoten. Ik heb het gevoel de leerlingen nog beter te kennen nu en heb bij mezelf een verbetering van mijn lesgeven ervaren. Hiermee was ik ontzettend blij. Toch kan ik niet ontkennen dat ik aan het einde van de week wel een beetje opgelucht was dat ik volgende week weer gewoon twee dagen voor de klas sta, haha.

Zaterdag heb ik extreem rustig aan gedaan. Wel moest ik vroeg opstaan, aangezien ik met Anouk ging oppassen om 8:15. Na het oppassen heb ik bij Anouk geluncht en zijn we samen even het centrum van ons dorp in geweest, iets wat we al veel te lang niet meer samen hadden gedaan. Vervolgens samen gewoon lekker even tv gekeken en een ijsje gehaald: lekker relaxed. Daarbij kwam trouwens ook een ontzettend lekker lentezonnetje opzetten! Ik was zo klaar met dat winterweer, dat dit zonnetje me helemaal opvrolijkte en dat doet het nog steeds. Ik ben hier nu dit aan het typen terwijl ik buiten zit in de zon. Heerlijk toch!

Verder ben ik die avond nog naar mijn oom geweest, die uitgezonden wordt voor een vredesmissie van de VN. Dat was wel even heftig en zette me dan ook gelijk wel weer met twee benen op de grond. Het was een mooi 'afscheid' en ik hoop dat alles goed gaat als hij daar is. 

Naar dat 'feestje' ben ik naar de verjaardag van een goede vriendin van mij gegaan die 19 was geworden. Dat was echt heel gezellig en het was ook leuk om mijn vriendinnengroep weer bijna helemaal bij elkaar te hebben. Eén vriendin kon er niet bij zijn, dus dat was wel jammer, maar de rest was er allemaal.

Als laatste heb ik nog even leuk dingetje dat ik graag wilde vertellen aan jullie: Ongeveer 3,5 jaar geleden heb ik op een camping in Italië twee jongens ontmoet, een tweeling. Ik ben toen echt een weekje ofzo met hen omgegaan en toen moest ik weer naar huis. We hadden nummers uitgewisseld en hebben toen nog kort contact gehad na de vakantie. Dat contact was compleet verwaterd tot afgelopen kerst. Ik scrolde door mijn contactenlijst van whatsapp en zag de naam van één van die jongens staan. Ik bekeek de foto en herkende hem wel, maar wist niet meer waarvan. Ik besloot hem een bericht te sturen en sindsdien hebben we weer contact. We zijn nu goede vrienden geworden en ik vond het wel grappig hoe dit is gegaan, dus wilde het even met jullie delen.

Aan alles komt een einde en zo aan aan dit artikel (lekker cheesy i know). Ik heb een leuke week gehad, zoals jullie hebben kunnen lezen, maar ook wel wat mindere momenten. Wat hebben jullie gedaan deze week? 

-xxx- Lotte

Geen opmerkingen:

Een reactie posten